מומחי סורוקה ממליצים: חוזרים לבית הספר בדרך הבריא

איזו ארוחה מומלצת לבית הספר, איך מרגילים את הילדים ללכת לישון מוקדם, כיצד ניתן לחזק את חגורת הכתפיים והידיים בילדים העולים לכיתה א', איזה ילקוט מתאים לילד?

המלצות מומחי המרכז הרפואי סורוקה

 כל שנה לקראת תחילת שנת הלימודים הורים וילדיהם נערכים ומתכוננים לחזרה לבית הספר.

לשמירה על הבריאות ועל יכולת קוגניטיבית טובה של הילד חשוב מאד להיערך לתזונה נכונה ולשינה מספקת בלילה וחשוב אף לבחור עבורו ילקוט נכון ומתאים לנשיאת המחברות, הספרים וכלי הכתיבה.

המלצותיהם של מומחי המרכז הרפואי סורוקה

צוות דיאטניות מהיחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי סורוקה:

" מומלץ להקנות לילדים הרגלי תזונה בריאים כבר בילדות, כדי למנוע השמנה וחוסרים תזונתיים בגיל המבוגר.   הרגלי אכילה בריאים ותזונה נכונה בשנות הילדות והתבגרות חשובים לבריאות הילדים ולהתפתחותם השכלית, הרגשית והחברתית".

לקראת פתיחת שנת הלימודים להלן המלצות בנושא תזונה נכונה וחזרה לסדר אכילה תקין:

  • מומלץ לתכנן מראש עם הילדים את ארוחותיהם בכל ימות השבוע.

  • ארוחת הבוקר

    • יש להקפיד שהילדים יאכלו ארוחת בוקר לפני היציאה לבית הספר. ארוחה זו מספקת אנרגיה לאחר צום הלילה, נותנת הרגשת שובע, מונעת נישנושים מיותרים בהמשך היום, משפרת את מצבם התזונתי ומסייעת לילדים להיות יותר מרוכזים, רגועים וערניים ולהצליח יותר בלימודים.

    • דילוג על ארוחת בוקר מקשה על השגת הצרכים התזונתיים בעיקר אצל ילדים ומתבגרים שנמצאים בשלבי התפתחות וגדילה.

    • ילדים שאינם אוכלים ארוחת בוקר אף נוטים יותר להשמנה.

    • על ארוחת הבוקר לכלול: פחמימות (פרוסת לחם, לחמנייה, פיתה מחיטה מלאה, לחם דגנים מלאים, עוגיות שיבולת שועל, דגני בוקר מלאים או גרנולה העשירים בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובמינרליים), חלבון (חלב מועשר בסידן, גבינות מכל הסוגים עד 5% שומן מועשרות בסידן, יוגורט או מעדנים עם פירות, ביצה, טונה, סרדינים), ירקות (מכל הצבעים) ושתייה.

  • ארוחת עשר:

    • מומלץ לצייד את הילדים בארוחת עשר שהוכנה בבית ולא בכסף לקנייה בקיוסק – ברוב המקרים הילדים קונים חטיפים וממתקים שאינם מזינים.

  • ארוחת העשר תכלול: כריך המורכב מפחמימות (לחם – רצוי מדגנים מלאים, לחמנייה או פיתה – רצוי מחיטה מלאה, חלבון (גבינה לבנה או צהובה עד 5%, חביתה, טונה או פסטרמה) ושומנים  (חומוס, טחינה, אבוקדו או זיתים)   בתוספת ירקות (קשים חתוכים), פרי (מכל סוג) ושתייה – מומלץ לצייד את הילדים בשתייה, רצוי במים ולא לסמוך על הברזיות בבתי הספר.

  • מומלץ לשים את ארוחת העשר בקופסאות שהוכנו מראש ואפשר להכין את הכריך ערב קודם ולהניחו במקרר.

  • ביום לימודים ארוך מומלץ לצייד את הילד בכריך, בירק, בפרי ובשתייה נוספים.

  • אפשר להוסיף חטיפים בריאים כמו:יוגורט, מעדן עם פירות, גבינה באריזה אישית, בייגלה,

פופקורן,חטיף גרנולה או דגנים, פירות יבשים, גרגירי חומוס, גרגירי אפונה, גרגירי תירס או קלח

תירס, אגוזים ושקדים או חטיף חלבה.

  • ארוחת צהריים:

  • מומלץ שארוחה מוכנה תחכה לילדים עם חזרתם מבית הספר כדי שלא ינשנשו חטיפים.

  • ארוחת הצהריים תכלול: מנה חלבונית (בשר, דג סלמון, טונה, או מקרל – מומלץ לפחות פעמיים בשבוע, עוף או הודו), מנת פחמימות (תפוחי אדמה, פסטה, קינואה, כוסמת, דגנים מלאים,אורז מלא, תירס,  בורגול, קוסקוס מלא או קטניות -אפונה, פול או עדשים), ירקות (מבושלים ו/או  סלטי ירקות) פרי מכל סוג ושתייה.

  • מומלץ לא להשתמש במוצרי בשר מתועש – נקניקים, נקניקיות, קבב, המבורגר ובמנות מוכנות.

  • כדי לחסוך זמן הכנה אפשר לבשל מראש ולהקפיא את המזון במנות אישיות ואפשר להכינן בצלחות לחימום במיקרוגל. ניתן אף להשתמש במזונות כמו טונה כתחליף למנה חלבונית, בתירס, אפונה, חומוס או שעועית קפואים כמנת פחמימות ובירקות שונים טריים או קפואים.

הנחיות כלליות בנושא תזונת ילדים ומתבגרים:

  • תזונה נכונה צריכה לספק את כל הרכיבים התזונתיים – פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים, מינרליים ומים בכמויות מתאימות ולכן כדאי שהתפריט יכלול מזונות מכל קבוצות המזון –  קבוצת הלחם, הפירות, השומן, החלב, הבשר. חשוב לגוון את סוגי המזונות מכל הקבוצות

  • חשוב למנוע השמנה שהיא גורם סיכון למחלות רבות – יש להימנע  בעיקר מאכילה מוגזמת של חטיפים ושל מזון מהיר ומשתיית משקאות מתוקים

  • מומלץ לצמצם את את צריכת השומנים הרוויים וחומצות שומן הטראנס

  • מומלץ לצמצם צריכת סוכרים פשוטים בתפריט המשפחה על ידי הוצאת השתייה המתוקה והחלפתה בשתיית מים וצימצום קניית מוצרי מזון מתועשים אשר מוסיפים בהם סוכר

  • מומלץ לצמצם את כמויות המלח בתפריט המשפחה על ידי הימנעות מקניית מוצרי מזון מתועש והחלפתם בבישול ביתי בשימוש תבלינים ועשבי תיבול לתוספת טעם

  • חשוב לעודד צריכת סיבים תזונתיים מירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות

  • חשוב לעודד צריכת מוצרים עשירים בסידן החשוב בבניית העצמות ומצוי בעיקר בחלב ובמוצריו, בירקות ירוקים ובקטניות.

  • חשוב לעודד צריכת מזונות עשירים בברזל למניעת אנמיה. הברזל מצוי בבשר בקר, בהודו ובירקות ירוקים.

  • חשוב לעודד שתיית מים.

  • יש לקנות מזונות בריאים, להציע למתבגר ארוחות מאוזנות ולהקפיד על זמני ארוחות קבועים.

  • רצוי להנהיג לפחות ארוחה אחת משותפת של כל המשפחה – לארוחות משפחתיות תפקיד חשוב בהקניית הרגלי תזונה נכונים.

  • הילדים מחקים את ההורים – יש לתת להם דוגמה אישית לאכילה בריאה ובכך להרגילם לאכול בריא.

למדו את הילדים לאכול נכון ובריא כבר מגיל צעיר והרגלים אלו ילוו אותם כל חייהם!!!

פרופ' אביב גולדברט, מומחה בריאות בילדים, בהפרעות שינה ומנהל מחלקת ילדים ב' במרכז הרפואי סורוקה: "במחקרים שונים הוכח בצורה חד משמעית כי חסך שינה או שינה לא טובה עלולים לגרום להפרעה משמעותית בתפקוד היומי שבאה לידי ביטוי באי־שקט ובעצבנות, בירידה במצב הרוח ובהפרעת קשב וריכוז. כל אלה עלולים להביא לקשיים בלמידה ולירידה כללית בהישגים.

המלצות רופאי השינה קובעות כי לילדים בגיל בית ספר יסודי דרושות 11-10 שעות שינה בלילה כדי לתפקד היטב ביום הלימודים. לנערים בגיל תיכון דרושות לפחות תשע שעות שינה בימי הלימודים".

לקראת סוף החופש הגדול והחזרה ללימודים ממליץ פרופ' גולדברט כיצד להכין את הילד לשינה טובה:

  • לשוחח עם הילד ולהבהיר לו שעייפות בתקופת הלימודים תפגע בהישגיו בלימודים.

  • בשבוע לפני תחילת הלימודים יש להשכים את הילד בשעה קבועה (8:00 או קודם).

  • מומלץ שהילד ייחשף לאור השמש מיד עם ההתעוררות (אור השמש מפעיל את שחרור המלטונין – הורמון המשרה שינה. החשיפה לאור בבוקר תשחרר מלטונין בשעות הערב).

  • יש להימנע משינה במהלך היום. אם הילד מאד עייף ניתן לאפשר לו לישון לא יותר מ־45 דקות, ולקום לא יאוחר מ־17:00 אחרי הצהריים.

  • בשעות אחרי הצהריים מומלץ מאד לבצע במשך 45 דקות פעילות גופנית שלא תימשך אחרי 18:30 בערב: הליכה, רכיבה על אופניים, משחקי כדור או כל פעילות גופנית אחרת.

  • בשעות אחרי הצהריים מומלץ להימנע מצריכת חומרים מעוררים כגון משקאות מוגזים ושוקולד (בהם יש קפאין).

  • רצוי לאכול כשעתיים לפני השינה.

  • כאשר מדובר בהפרעות נשימה בשינה יש לטפל בבעיה הראשונית: טיפול קפדני בבעיה (אם מדובר באסתמה) והתערבות טיפולית אם מדובר בהגדלה של השקדים והפוליפים.

פרופ' גולדברט מוסיף: "בכל העולם המערבי מוכרת התופעה של "מגיפת ספטמבר" של האסתמה. שיעור ההתקפים המביאים ילדים לאשפוז במהלך חודש ספטמבר גבוה יותר מסך כל האשפוזים בשאר חודשי

השנה!! הסיבות האפשריות הן ריבוי של נגיפים המעוררים התקפי אסתמה, עונת המעבר עם

שינויי הטמפרטורות התכופים, הלחץ של הילדים שנובע מכתות חדשות ומחברים חדשים, העובדה

שכל הילדים מגיעים עם נגיפים מהבית ( לרוב מהאחים והאחיות), ומתרכזים שוב בכיתות.

בנוסף, רופאים והורים נוטים להפסיק טיפול מונע בקיץ, כך שהילדים עם אסתמה מגיעים לתחילת הלימודים כשהם אינם מוגנים בפני המעוררים לאסתמה.

לסיכום: במקרה שיש בבית ילד חולה אסתמה,ההמלצה היא לשקול יחד עם רופא הילדים או הרופא המשפחה באיזה מקרה חוזרים לטיפול מונע עוד בשבוע לפני תחילת שנת הלימודים".

ד"ר נסים אוחנה, מנהל המחלקה האורתופדית ומנתח עמוד שדרה בסורוקה ממליץ כיצד לבחור תיק מתאים ועל נשיאתו בצורה נכונה ובריאה:

  • משקל התיק צריך להיות קל ככל הניתן. רצוי שמשקלו הכולל יעמוד על עד 10% ממשקלו של מי שנושא אותו.

  • התיק צריך להינשא קרוב ככל הניתן למרכז הכובד של הגוף, קרי: קרוב ככל הניתן לגו.

  • באופן כללי כדאי להימנע מתיקים עם ריבוי תאים. במידה ויש תיק כזה רצוי להכניס את הציוד הכבד לכיס הקרוב ביותר לגבו של הילד. בעת נשיאת הילקוט יש להקפיד שהרצועות יהיו על שתי הכתפיים.

  • התיק צריך להינשא כשמרכז הכובד שלו נמוך ככל הניתן. הפתרון שמצאו היצרנים לצורך זה הוא חגורות חזה וחגורות מותן המצמידות התיק לגב. למרבה הצער, רוב הילדים מגדירים אותן כ"לא מגניבות" ועשויים להמנע משימוש בהן. מומלץ שההורים יסבירו לילדהם את חשיבות הרצועות הללו לבריאות הגב ויעודדו אותם להשתמש בהן.

  • התיק צריך להינשא באופן סימטרי עם כתפיות רחבות ככל האפשר ולא על כתף אחת. ככל שהילד יצטרך לשאת את התיק למרחק ארוך יותר ולזמן ממושך, יש להקטין את משקל התיק ולדאוג לאמצעים שיקרבו את מרכז הכובד, קרוב ככל הניתן לגוו.

  • פתרון שכיח שהופיע בשנים האחרונות הינו תיק "טרולי" עם גלגלים שלא נישא על גבו של התלמיד. מדובר בפתרון טוב שיכול לשמש תחליף ראוי לילדים הצריכים לשאת תיק גב כבד מדי ביחס למשקלם.

  • במידה ובוחרים בתיק "טרולי" רצוי לוודא שגובה ידית הגרירה מותאם לגובהו של הילד. יש להקפיד ככל הניתן לגרור את התיק ביד אחת.

ד"ר אוחנה: "תיק יקר יותר אינו בהכרח טוב יותר. נסו להוציא כמה שפחות על המרכיב ה"אורטופדי", והשתדלו להקפיד על הכללים הפשוטים: נשיאה סימטרית, משקל נמוך למרחק קצר ותיק המותאם ליכולותיו של הילד".

לקראת המעבר לכיתה א' – צוות ריפוי בעיסוק במכון להתפתחות הילד בסורוקה  :

המעבר מהגן לכיתה א' הוא צומת חשוב בחיי הילד והמשפחה ומלווה ברגשות מעורבים והרבה חששות. בכיתה א' ובמסגרת הבית ספרית ישנם אתגרים חדשים רבים עבור הילד הצעיר. על הילד להתמודד עם משימות חדשות בתחום הלימודי ובתחום החברתי ולגלות עצמאות רבה יותר בהתארגנות ובפתרון בעיות שעולות בחיי היומיום ובבית הספר. בנוסף, הילד ניצב מול אתגר משמעותי של רכישת הקריאה והכתיבה.

הצוות ממליץ להורים על תרגול לחיזוק חגורת כתפיים והידיים – בבית ובמרחב החיצוני :

1.הידיים מעורבות בביצוע פעילויות יום-יומיות ופעילויות למידה.

2.רכישה ושכלול של מיומנויות אלו תלויה בהתנסויות מגוונות ובתרגול באמצעות משחקים ופעילויות שונות.

3.ניתן לשלב תרגילים מגוונים בפעילויות תנועה במרחב לחיזוק חגורת הכתפיים והידיים, במשימות הדורשות מידות כוח ולחץ משתנים לצורך ויסות כוח יעיל ובמשחקי ידיים ואצבעות כהכנה לשימוש יעיל בכלי כתיבה.

נשיאת משקל

  • "הליכת מריצה"- אחזו בברכיו של הילד ותנו לו "ללכת" עם הידיים על הרצפה

  • "הליכת סרטן"- ממצב ישיבה בהישענות על כפות הידיים מאחורי הגוף, מרימים אגן והולכים

  • באולינג בעמידת שש-עמידה על כפות הידיים והברכיים

  • דחיפת ידיים- שכיבה על בטן על מכשיר נייד עם גלגלים ודחיפתו תוך תנועה.

עבודה מעל גובה כתפיים

  • תליית כביסה

  • משחקי כדור (מסירות/כדורסל)

  • ציור/מדבקות מול לוח גדול על קיר.

תרגילים לוויסות כוח

  • סחיטות ספוג רטוב וכביסה רטובה

  • לישת ורידוד פלסטלינה/בצק

  • הרמת חלקיקים קטנים (במבה/קורנפלקס/כדורי בצק) עם פינצטה מבלי למעוך

  • משחק דוקים

  • מעבר על קוים עם מקל אוזניים/טוש דק

  • חריתה עם סיכה על פלסטלינה/בצק

  • קילוף ביצים קשות/פירות

  • התנסות בכלי ציור שונים הדורשים כוח שונה-טוש, צבעי עיפרון, מכחול, עיפרון מכני.

תרגילים לחיזוק והפרדת תנועות בשורש כף יד ואצבעות

שורש כף יד

  • הכנת מיץ תפוזים

  • הברגות (ברגים, בקבוקים, צנצנות)

  • סחיטת סמרטוט.

אצבעות

  • כדורונים ונחשים מפלסטלינה

  • מדבקונים

  • אטבי כביסה

  • נעיצת פטריות על לוח/סיכות על קלקר

  • מיון ואיסוף קטניות (שעועית/חומוס/אורז) והשחלתם לבקבוקונים

  • גומיות

  • משחק עם גולות

  • השחלת שרוכים בכרטיס השחלה עבה/רשת פלסטיק

  • ציור בצבעי אצבעות/קצף גילוח-באצבע נפרדת (שאר האצבעות מכופפות)

  • קריעות נייר, הכנת כדורונים (עם אגודל ואצבע) והדבקתם

  • טפטוף צבע מאכל בטפטפת/מזרק לתוך כוס שקופה או באמבט

  • משחקי סביבון.