מבזקים

שרת המשפטים מציגה בכנס ה INSS "תכנית איתנות לאומית"

תוכן עניינים

שרת המשפטים, איילת שקד: "יש צורך בבחינה מחודשת של הסכם הגרעין עם איראן". עוד אמרה השרה: " לפני הכל, עלינו לומר לעולם מה אנו רוצים ומה אנו מתכננים, עלינו להוביל ולא להיות מובלים"

שרת המשפטים איילת שקד נשאה הערב דברים בכנס הבינ"ל של המכון למחקרי ביטחון (INSS) והציגה את תכניתה הבטחונית בשם "איתנות לאומית".

השרה פתחה בעקיצה לדברי ראש הממשלה ואף התייחסה לדו"ח מבקר המדינה ואמרה: "שמעתי שהיה מי שדיבר אתמול בכנסת על "שליפות מהמותן", אני כאן כדי להציג בפניכם היום תכנית אסטרטגית סדורה שגיבשנו בחודשים האחרונים – תכנית 'איתנות לאומית'. תוכנית שעלינו לקדם בעת הזאת למען ביצור ביטחון ישראל לטווח הארוך  ודו"ח מבקר המדינה הוא עוד עדות לצורך בשינוי מהותי בתפיסה ובהתנהלות הביטחונית של ישראל".

השרה ברכה את הנשיא הנכנס, דונאלד טראמפ ואת הנשיא היוצא, ברק אובמה, ואמרה :"אני מאמינה שנראה נשיא אמריקני שהתמיכה שלו בישראל תהיה ברורה, בלתי מסויגת ומוחלטת…הקשר בין וושינגטון לירושלים מתבסס על ברית אידיאולוגית ארוכת שנים וערכים משותפים, ומגובה בתמיכה ציבורית רחבה ואינטרסים משותפים. לכן, אין לי ספק שממשלת ישראל והממשל החדש ימשיכו לשמר ולפתח את הקשר האסטרטגי והידידות בין המדינות."

השרה ברכה אף את השגריר היוצא ואת השגריר הנכנס ואמרה כי אין ספק שמקומו של השגריר החדש בבירת ישראל- ירושלים. "שינוי מיקום השגרירות יהיה הביטוי והעדות הטובה ביותר לשינוי הגישה האמריקאית ולמעשה לקיום החוק האמריקאי. אני פונה מכאן למדינות העולם – זו גם השעה עבורכם: להעביר את השגרירויות לירושלים".

השרה אמרה כי שינויים רבים מתחוללים בעולם, שינויים כלל עולמיים ומזרח תיכוניים, הדורשים הסתכלות מחודשת על המציאות. "יש חוט מקשר בין אירועים מכוננים שראינו בשנה האחרונה ובהם בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות, הברקזיט הבריטי, עליית מפלגות הימין בלא מעט מדינות אירופאיות, סגירת הגבולות למהגרים בלתי חוקיים באירופה ועוד. אחד מקווי הדמיון הוא חזרה של העם לשורשי הזהות הלאומית מול אליטות הדוגלות בגלובליזציה ורב תרבותית. האירועים הללו הם גם חלק מתגובה טבעית לטרור אסלאם קיצוני גובר ביבשות שונות והתפרקות משטרים בעולם הערבי.תנועה עולמית של מהגרים ופליטים יוצרת איום על זהות המדינות השונות ומהווה סכנה ביטחונית חוצת גבולות. מול זאת מדינות בעולם בוחרות להגן על עצמן, זהותן ולאומיותן.  גם עלינו לעשות זאת".

השרה אף התייחסה בדבריה אל הצורך להתמודד באופן תקיף מול גל הטרור העולמי, עליית האיסלאם הקיצוני וכן על התקפות הטרור בשטח ישראל "אנחנו כמדינאים, לא יכולים לעצום את עינינו מול השינויים הגלובליים והם מחייבים אותנו לחשיבה והיערכות מחדש. במיוחד עלינו לראות שבמקביל לשינוי העולמי והאזורי משתנים גם האיומים שמולם מתמודדת ישראל…מגמות השינוי, שתיארתי אך בתמצית, נושאות בחובן הזדמנויות וסכנות. אני מבקשת להתמקד היום בהזדמנויות. יש כאן הזדמנות לחשב מדיניות מחדש על מנת למקסם את טובת האינטרסים הלאומים של מדינת ישראל.

על בסיס גישה זו על מדינת ישראל לקדם ולהוביל בשנה הקרובה חמישה צעדים מעשיים חדשים שייבנו איתנות לאומית, אמרה השרה והציגה את תכניתה:

1. הצעד הראשון הוא לתקן ולמזער את הנזקים המדיניים שנוצרו בשנים האחרונות בזירה הבינלאומית. יש להביא לשינוי החלטות עבר מוטעות ועוינות.

במגעים עם ממשל טראמפ עלינו להעביר מסרים ברורים על הצורך בבחינה מחודשת של הסכם הגרעין המסוכן,התנערות מהצהרות בלתי רלוונטיות כגון נאום מזכיר המדינה היוצא והצהרות ועידת פריס והחלטה האומללה האחרונה של מועצת הביטחון.

כל ההחלטות הללו לא קירבו אותנו במילימטר לשלום ולביטחון. למעשה הן העניקו תמריץ ותגמול מדיני חמור ומסוכן למגמת הטרור העולמי וההסתה הפלסטינית.

2. לצד ביטול נזקי העבר נדרש צעד נוסף. בונה עתיד. בזירה הבינלאומית עלינו לדרוש ולקדם הכרה בגבולות ישראל בצפון וברמת הגולן והכרה בירושלים כבירת ישראל. כדי לממש זאת על ממשלת ישראל להגדיר יעד דיפלומטי ברור: העברת כמה שיותר שגרירויות לירושלים. העברת השגרירות האמריקאית יכולה להיות סנונית ראשונה של השינוי לחיזוק בירת ישראל.

אלו שני הצעדים הראשונים בזירה הבינלאומית. שלושת הצעדים הנוספים בתוכנית איתנות הלאומית לישראל תלויים רק בנו ומתמקדים

בחיזוק ירושלים וההתיישבות. פעם הייתה כאן תוכנית איוולת בשם: 'עזה ויריחו תחילה'. ניסינו את הדרך הזו והיא עלתה לנו בדם. ניסינו לצערי גם הקפאות, נסיגות, ועידות, פשרות וזה עלה לנו בעוד דם וטילים. עכשיו הגיע הזמן לדרך החדשה: מעלה אדומים וגוש עציון תחילה.

3. מדברים על 'סיפוח' מעלה אדומים. בקרוב נעלה את החוק לדיון והצבעה בוועדת השרים לחקיקה, אבל המילה סיפוח מוטעית מיסודה. זה לא ספח שאנו מצרפים- זה לב הארץ. העיר מעלה אדומים היא חלק בלתי נפרד מישראל. אין זה סיפוח כי אם איחוד מחודש ורשמי למציאות שקיימת כיום, הייתה קיימת בעבר, ותהיה תמיד.

4. הצעד הנוסף מתמקד בגוש עציון. אפילו לאלו הטוענים נגד נוכחותנו ביהודה ושומרון אין כל פתחון פה לדבר על  גוש עציון. יישובי הגוש הוקמו הרבה לפני שמישהו דיבר על קוי 67. הם נוסדו כבר לפני כ 100 שנה בימים שהוקמה המושבה הרצליה ונחרבו על ידי אספסוף אכזר במלחמת העצמאות.

כעת עלינו להחיל שם את החוק הישראלי וליצור רצף תחבורתי ובהמשך גם רצף טריטוריאלי בין גוש עציון ובין ירושלים. היעד צריך להיות: הכפלת מספר התושבים בגוש עציון בשנים הקרובות. יש לנו כבר תכניות בנייה ליישום, כמו למשל אלפי יחידות בבסיס החטיבה המרחבית, הרחבת אפרת ועוד.

החלת הריבונות במעלה אדומים וגוש עציון תחילה, ובנייה שם תתבצע עם מגמה ברורה ומוצהרת של חיבור עתידי לירושלים.

עיר הבירה שלנו זקוקה למעטפת ביטחון אורבנית הכוללת את פיתוח מעלה אדומים ממזרח, גוש עציון ואפרת מדרום, ויישובי בנימין מצפון. אלו יצרו את אזור 'ירושלים רבתי' ויחזקו את מעמד בירת ישראל כלפי פנים וכלפי חוץ.

5. הצעד החמישי בתוכניתי, איתנות לאומית, הוא חיזוק ההתיישבות באזורים נוספים של ישראל. הגיע הזמן לתנופת בנייה כוללת.

בנייה אינה צריכה להיות תשובה או תגובה לטרור. אנחנו בונים כי אנחנו בונים. כי זו זכותנו וזו חובתנו, כי  זו ציונות.  כי אנחנו כאן כדי להישאר.

השרה סיימה את דבריה ואמרה: "כדי לבצע את תכנית חמשת הצעדים לאיתנות לאומית אין צורך בהכרח בעימות עם מדינות העולם. בימים אלו יש לנו יכולת לגבש הבנות חדשות עם גופים ומדינות שמבינים את המגמה החדשה. לצד שיתוף פעולה הדוק עם ממשל טראמפ החדש עלינו לקדם את הידוק הקשרים עם רוסיה, אפריקה, הודו וסין ומדינות המפרץ. ולפני הכל, עלינו לומר לעולם מה אנו רוצים ומה אנו מתכננים, עלינו להוביל ולא להיות מובלים"

מכובדי, אל מול מה שכונה בטעות 'אביב ערבי' תוכנית איתנות לאומית תיצור 'אביב ישראלי' אמיתי. מול מגמת הימין הלאומי העולמי עלינו להתאים את מדיניותנו ולהציב חוסן אסטרטגי.

את המהלכים הללו אנו נוביל בשנה הקרובה בממשלה ובציבוריות הישראלית. אני קוראת לכם להצטרף אלינו: "בואו נצא לדרך חדשה".

 

 

מאת: בן ציון עטיה
מאת: בן ציון עטיה

 

 

שרה

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: