מבזקים

אינתיפאדה במגזר הערבי בהנהגת העדה הדרוזית

תוכן עניינים

בכפר דרוזי, כפר מגאר בצפון, שחיים בו גם מוסלמים ונוצרים, כולם דוברי ערבית, קם עידן חדש של התאחדות והתלכדות למען קיומם במדינת ישראל.

בהפגנות שהתקיימו היום בכפר מגאר הונפו דגלים רבים. דגל הדרוזים הונף במגאר ולידו דגל הכנסייה הנוצרית ודגל שמסמל את המוסלמים הסונים בעולם. בדרך כלל דגל הדרוזים מונף ליד דגל מדינת ישראל, אך הפעם דגל ישראל נעלם מההפגנה ומהעצרת ההמונית של האלפים, שהזדהו עם בעלי הבתים הדרוזים שקיבלו צווי הריסה.

כל זאת מסמל נקודה אדומה למה שמתרחש היום מתחת לפני השטח במגזר הדרוזי, שמקבל תפנית חדשה במדיניות שלו כלפי מדינת ישראל וממשלת ישראל. כשאנו רואים את הדרוזים שגם לפני קום מדינת ישראל נתנו ותרמו למען העם היהודי במדינה, אנו מרגישים כעת שלדרוזים אין להם סיטואציה ואין ברירה אחרת, אלא להילחם על קיומם במדינת ישראל ולהתאחד עם כל המגזר הערבי המקופח במדינה, כדי להוביל מאבק חדש ואינתיפאדה לקיום שלהם וגם של המגזר הערבי.

הדרוזים יהיו ככל הנראה ההנהגה באינתיפאדת הקיום שלהם ושל המגזר הערבי והנוצרי במדינת ישראל. ההיסטוריה מדברת ויש עובדות על זה שהדרוזים במזרח התיכון, הם שהביאו את העצמאות ללבנון עם הנסיך מג'יד ארסלאן. ובסוריה סולטן באשה אל-ארטש המנהיג הדרוזי שגרש את הצרפתים, ושחרר את סוריה מידיהם ונתן לסוריה עצמאות. כנ"ל כך גם במדינת ישראל. הדרוזים נתנו את האמונה ואת הבטחון ליהודים, שהגיעו לכאן מארצות העולם, לפני קום המדינה. הדרוזים היו אלו שתמכו גם בקיום המדינה ועד עכשיו הם משרתים בצבא ומגנים על מדינת ישראל.

אם בממשלת ישראל לא יפנימו את מעמד הדרוזים במזרח התיכון, ולא יפנימו את העובדה שהם אלו שמנתבים את המדיניות כאן, למרות היותם מיעוט, אז מה יקרה? יהיה מהלך לא צפוי שיעורר את הרחוב הדרוזי וישפיע על ההנהגה הדרוזית במדינה. כפי שראינו בסרטון המצורף לכתבה ששייח' מואפק טריף נכנע לקריאות של הציבור הדרוזי והיה נוכח בהפגנה וצעד עם המפגינים והמנהיגים המוסלמים והנוצרים שהיו צמודים אליו. שייח' מואפק טריף צעד נגד החלטות בית המשפט ונגד המדיניות של ממשלת ישראל בעניין תכנון הבניה והאכיפה. כנראה ההנהגה הדרוזית לא יכולה לצאת מגדר החלטת הציבור ורצונו, אפילו אם זה נגד אכיפת החוק של מערכת בתי המשפט ומדיניות האכיפה של ממשלת ישראל.

האסטרטגיות המדיניות כלפי קיומם של הדרוזים במדינת ישראל ובתוך מערכות התכנון והבניה, היא מדיניות של מצור על כל הכפרים הדרוזים. לדוגמא: מניעה של התפתחות הכפרים הדרוזים בפארקים לאומיים, או במושבים וישובים. יש לציין שהפארקים והישובים שקמו האה הוקמו על אדמותיהם של הדרוזים שהופקעו על ידי מדינת ישראל. כך, במשך זמן היה קול בעדה הדרוזית שהתריע על טרנספר דרוזי מישראל, ואף אחד לא שמע בקולו. זה קורה בגלל סגירת גבול הכפרים שגורם לצעירים להגר למקומות אחרים, לערים הגדולות או מחוץ למדינת ישראל.

העובדה הזו תגרום לאינתיפאדה של הדרוזים במדינת ישראל ותגרור אחריהם את כל המגזר הערבי. ובל נשכח שבמדינת ישראל ישנם מעל 25% אחוזים מהאוכלוסייה שהם ערבים.

תזוזה רצינית מתרחשת בין המנהיגים במגזר הערבי לדרוזים וככל הנראה הם נפגשו בנקודה אחת שהיא כל כך חשובה ורגישה. בנקודה של מלחמה על הבית ועל קיומם באדמות שבבעלותם.

המדיניות של ממשלת ישראל הנוכחית כלפי אכיפת החוק, היא מדיניות חוקית, אבל מצד אחר אי אפשר שתהיה יד של ברזל שתחסל חברה שלמה במדינה הזאת. מכאן אנחנו רואים שהעתיד הקרוב והמדיניות הזאת, תבעיר את כל הרחוב הערבי, כולל הרחוב הדרוזי. פעולה כזו עלולה לצאת מכלל שליטה של המנהיגים במגזר הדרוזי ולהביא את המדינה לאינתיפאדה פנימית, להפגנות עם הרבה אלימות. לא אתפלא אם הפעם תהיה קריאה להפגנה רצינית וכללית בכל המגזר, שתגיע למיליון איש שהם 50% אחוזים מכלל האוכלוסייה הערבית.

האם המדינה יכולה לשלוט בהפגנה המונית, או בעצרת המונית שכזו? צריך לזכור את ההפגנות שהיו במצרים, הפגנות של מיליון אזרחים, מתוך 80 מיליון אזרחים במצרים  וצבא חזק ורציני מאוד שלא יכול היה לשלוט בהפגנה שכזאת. אל לנו לשכוח גם את מדינות ערב והאפקט ההרסני של האביב הערבי. האם האפקט הזה יכול להגיע לישראל? ומי גורם לו?

זאת המדיניות של הממשלה הנוכחית. אם נתניהו לא ידע לנתב את המדיניות עם הדרוזים יש סיכוי גדול שנגיע לזה ובקרוב. אל לנו לשכוח כי הדרוזים במאבקם הם ראש ולא זנב. והמיעוט הדרוזי יש לו סיכוי שינהיג ושיהיה בראש המטה של המלחמה על הקיום במדינת ישראל.

 

 

מאת: סמיר חלבי
מאת: סמיר חלבי

 

 

כפר מראר 1

כפר מראר 2

כפר מראר 4

כפר מראר 3

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: